درگاه DVI چیست و کاربرد آن

اگر دقت کرده باشید قبلا فقط بر روی کارت های گرافیک یک پورت آبی رنگ وجود داشت که به آن پورت RGB یا VGA گفته می شد . این پورت تنها قادر به انتقال سیگنالهای آنالوگ بود . این پورتها برای نمایشگرهای CRT بهترین گزینه بودند.
الان چطور ؟ با توجه به ورود گیرنده ها و دستگاههای دیجیتال آیا این کابل کاربرد قبل را دارد یا خیر ؟
اطلاعات در کامپیوتر به صورت دیجیتال و در مانیتورهای معمولی به صورت آنالوگ می باشند. یکی از کارهای کارت گرافیک تبدیل داده های دیجیتالی تصویر به داده های آنالوگ تصویری برای مانیتور میباشد.
DVI یکی از رایج‌ترین کابل‌های ویدئویی و پورت‌هایی است که این روز‌ها می‌توانید بر روی دسکتاپ‌ها و یا مانیتور‌های LCD بیابید.

DVI یا بطور کامل Digital Video Interface سیستمی است که توسط شرکت Digital Display Working Group‌ یا DDWG با هدف افزایش کیفیت تصاویر دستگاههای نمایش دیجیتال (مثل LCDها و  ویدئو پروجکتورها ) تا بالاترین حد ممکن و تطبیق کانال انتقال آنالوگ و دیجیتال بر روی یک رابط (Interface) ارائه گردید.

استاندارد قبلی VGA: Video Graphics Array بطور خاص برای دستگاههای مبتنی بر فناوری CRT طراحی شده بود که در آن منبع درحالیکه هر خط افقی تصویر را ارسال می کند، ولتاژ خروجی را برای تعیین سطح روشنایی مناسب تغییر می دهد و در نمایشگر، CRT با تغییر شدت پرتو الکترونی به این تغییرات پاسخ می دهد. وقتی این سیگنال آنالوگ به نمایشگر دیجیتال می رسد، برای هر پیکسل مقدار روشنایی باید مشخص شده باشد که این کار را کدبردار (Decoder) با نمونه برداری از ولتاژ سیگنال ورودی در فاصله های زمانی مشخص انجام می دهد که این روش چند مشکل ذاتی دارد. از آنجا که سیگنال نهایی دیجیتال خواهد بود، درصورتیکه نمونه برداری درست صورت نگیرد باعث اعوجاج در سیگنال نهایی خواهد شد. درضمن احتمال تداخل همشنوایی یا Crosstalk نیز وجود دارد.

DVI راهی کاملا متفاوت ارائه می کند که در این روش سطح روشنایی یا Brightness هر پیکسل در بافر خروجی دستگاه منبع با یک پیکسل در دستگاه نمایشگر بطور متناظر و با کدهای باینری ارسال می گردد و عاری از نویز و اعوجاج ذاتی سیگنالهای آنالوگ می باشد.

فناوری DVI

فرمت داده استفاده شده در DVI رشته داده سریالی است که از روش TMDS یا Transition Minimized Differential Signaling استفاده می کند. هر رابط DVI از چهار زوج سیم تابیده شده برای ارسال ۲۴ بیت بازای هر پیکسل تشکیل شده است. (سه روج سیم برای رنگهای قرمز، سبز و آبی و یکی برای سیگنال ساعت)

DVI-TMDS

سیگنال ساعت درحالیکه تصویر بطور الکترونیکی و خط به خط با فاصله های خالی برای تفکیک هر خط و فریم بدون هیچ Packetبندی خاصی ارسال می شود، بطور مجازی و مشابه سیگنال آنالوگ منتقل می شود. DVI از هیچ فشرده سازی استفاده نمی کند و اگر تغییری در بخشی از تصویر ایجاد شود تمامی فریم بطور کامل ارسال می شود.

برای یک ارتباط DVI حداکثر وضوح تصویر یا Resolution در فرکانس ۶۰Hz تا ۲٫۶ مگا پیکسل می تواند باشد. بنابراین کانکتورهای DVI با یک گزینه ارتباط دوم برای وضوح تصویر بیشتر از ۲٫۶ مگا پیکسل ساخته شده اند.

در حقیقت سیستم DVI نقطه نهایی را در ۱۶۵MHz و پهنای باند ۱٫۶۵Gbps محدود می کند که توانایی نمایش تا ابعاد ۱۲۰۰*۱۹۲۰ را دارا می باشد. هرگاه نیاز به انتقال داده بیش از ۲۴ بیت برای هر پیکسل احساس شود، ارتباط دوم می تواند برقرار شود و تا پهنای باند ۲Gbps و توانایی نمایش تا ابعاد ۱۶۰۰*۲۵۶۰ را ارائه نماید.

DVI تنها استانداردی است که می تواند هم دیجیتال و هم آنالوگ را بر روی یک Interface یا رابط ارسال نماید.

کابل DVI و انواع آن

انواع کانکتور DVI

DVI-D Single Link – این مدل دیجیتال فقط از صفحات نمایش دیجیتال پشتیبانی می‌کند. رزولیشین پشتیبانی شده این مدل تا ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و ۱۰۸۰p است.

DVI-D Dual Link – این اتصال از یک لینک داده ثانویه استفاده کرده و از رزولیشین بسیار بالاتر مانند ۲۰۴۸×۱۵۳۶ (QXGA) پشتیبانی می‌کند.

DVI-A – این کابل به ندرت و فقط برای سیگنال RGB آنالوگ استفاده می‌شود.

DVI-I Single Link – این نوع هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال را در یک کابل DVI در بر می‌گیرد. بدین معنی که کابل می‌تواند یک سیگنال (دیجیتال به دیجیتال) یا یک سیگنال (آنالوگ به آنالوگ) را ارسال کند.

DVI-I Dual Link – این مدل شبیه DVI-I Single Link است، اما یک لینک ثانویه داده برای رزولیشن‌های بالاتر نیز دارد. این نوع اتصال هر دو سیگنال دیجیتال و آنالوگ را در یک کابل دارد. بدین معنی که کابل می‌تواند سیگنال دیجیتال-به-دیجیتال یا آنالوگ-به-آنالوگ را ارسال کند.

Mini DVI – این کانکتور یک اتصال تک لینک است که معمولا روی کامپیوترهای Apple پیدا می‌شود. اندازه کوچک این کانکتور آن را برای استفاده در لپ تاپ ایده آل ساخت. هم‌چنین این نوع از هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کانکتور دی وی آی

هر چند با ورود رابط‌های تصویری DisplayPort و HDMI که علاوه بر پشتیبانی از رزولیشن‌های بسیار بالاتر و کیفیت تصویر عالی، صدا را نیز انتقال می‌دهند، اما هم‌چنان DVI کاربرد خود را در لوازم دیجیتال حفظ کرده است.

شما می توانید برای خرید انواع کابل و مبدل dvi به فروشگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.