درگاه VGA چیست ؟

آرایه نمایش تصویر (به انگلیسی: Video Graphics Array) ومخفف VGA یک استاندارد نمایش تصویر کامپیوتر به صورت آنالوگ است، که نخست در سال ۱۹۸۷ توسط IBM به بازار آمد. درحالیکه آن در بعضی مواقع جز در بازار کامپیوتر جیبی موقعی که آن داشت به استاندارد جدیدی تبدیل می‌شد، منسوخ بوده‌است، آن آخرین استاندارد گرافیکی بود که اکثریت تولیدکنندگان تصمیم به ادامه تولید آن گرفته و باعث شد کمترین تعدادی باشد که همه سخت‌افزار گرافیکی کامپیوتر نخست از آن پیروی کند و به عنوان یک درایور مختص یک دستگاه مورد توجه قرار گرفت. برای مثال، تصاویر جالب ویندوز مایکروسافت درحالیکه دستگاه هنوز در حالت VGA کار می‌کرد ظاهر شد که آن به این دلیل بود که این تصویر همیشه در دقت پایین و عمق رنگ کاسته شده، ظاهر می‌شد.
VGA اغلب برای رسیدن به دقت ۴۸۰x۶۴۰ صرف نظر از سخت‌افزاری که تصویر را تولید می‌کرد، مورد استفاده قرار می‌گرفت. ممکن است اشاره به رابط VGA ۱۵ پین خیلی کوچک کلاس D نماید که هنوز بطور گسترده برای انتقال سیگنال‌های ویدئوی آنالوگ در تمامی وضوح‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
VGA بطور رسمی توسط استاندارد XGA آی بی ام جایگزین شد اما آن در حقیقت توسط چندین الحاقات اضافی به VGA توسط تولید کنندگان کپی جایگزین شد که به نام Super VGA معروف است.

رابط وی‌جی‌ای رابط سه ردیف پانزده حفره‌ای است. DE-15 معمولاً به نام کانکتور RGB معروف است ( یکی دیگر از نام های این پورت D-Sub  می باشد ). رابط ۱۵ حفره‌ای وی جی ای در اکثر کارت‌های ویدئویی یافت می‌شود. مشاهده تصاویر در مانیتور نیاز اتصال به ۶ پین یک تا سه و چهارده پانزده بعلاوه جی ان دی دارد.

نسل قبلی کابل های یا بهتر است بگوئیم پورت های ویدئویی که فقط قادر به انتقال سیگنالهای ویدئویی آنالوگ بودند را VGA می گویند . این پورت در حال حاضر توسط کارت های گرافیک و LCD ها پشتیبانی می شود و کم کم شرکت های تولید کننده قطعات رو به استفاده از پورت های با بهترین کارایی مثل DVI . HDMI رفته اند .
برخی از کارت‌های ویدئویی جدید یا ابزارهای پخش ویدئو مثل اپل تی‌وی دیگر حتی خروجی کامپوزیت یا VGA را دارا نیستند و این امر می‌تواند آیندهء پیش روی ما را واضح تر نماید .

اما اگر همین امروز ابزاری دارید که VGA استفاده می‌برد و به خوبی هم کار می‌کند نیازی نیست که نسبت برای تعویض آن عجله کنید. ممکن است با استفاده از کابل‌های دیجیتال به کیفیت بهتری دست یابید اما این تفاوت کیفیت زمانی محسوس خواهد بود که تصویر نهایی را بخواهید بر روی یک مانیتور یا تلویزیون نسبتا بزرگ مشاهده نمائید. فراموش نکنید کمپانی‌های بزرگ همهء سعی خود را می‌کنند تا به ما تلقین نمایند که از تکنولوژی عقب هستیم و بایستی برای محصولات جدید هزینه کنیم.

انواع درگاه‌های VGA:

درگاه‌های VGA بسته به نوع کاربرد در دو اندازه استاندارد ساخته می‌شوند که عبارت اند از VGA معمولی و مینی VGA. از نسخه مینی معمولاً در دستگاه‌های کوچک مثل iBook، eMacs، iMac، PowerBook و برخی از لپ تاپ‌ها استفاده می‌شود.

تفاوتی که مینی VGA با VGA معمولی دارد این است که در درگاه مینی بجای ۱۵ پین از ۱۴ پین استفاده شده که دو پین آن برای رساندن ولتاژ +۵ ولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین دستگاه‌هایی که به طریق پورت مینی وی جی ای متصل می‌شوند، می‌توانند از دو پین مشخص آن به عنوان منبع تغذیه خود استفاده کنند.

نکته: در تصاویر زیر، شکل سمت راست کابل یا نوع نری VGA و در شکل سمت چپ درگاه یا نوع مادگی VGA (همان درگاهی که بر روی دستگاه‌ها قرار دارد) نشان داده می‌شوند.

 

  • VGA معمولی:vga standard

  • VGA مینی:mini vga

 

اطلاعات پین‌ها (Pin Out):

دو نوع استاندارد درگاه VGA عبارت اند از VGA و Mini-VGA که تعداد پین‌های مینی وی جی ای ۱۴ عدد است. هر دو تصویر زیر مربوط به درگاه (مادگی) VGA و مینی VGA هستند.

پین‌های درگاه VGA

 

شماره پین توضیحات
۱ پین داده‌های مربوط به رنگ قرمز
۲ داده‌های مربوط به رنگ سبز
۳ داده‌های مربوط به رنگ آبی
۴ ID2/RES
۵ GND پین همگام سازی افقی
۶ GND پین داده‌های رنگ قرمز
۷ GND پین داده‌های رنگ سبز
۸ GND پین داده‌های رنگ آبی
۹ KEY/PWR
۱۰ GND پین همگام سازی عمودی
۱۱ ID0/RES
۱۲ ID1/SDA
۱۳ همگام ساز افقی
۱۴ همگام ساز عمودی
۱۵ ID3/SCL

 

پین‌های درگاه Mini-VGA

شماره پین توضیحات (درحالت استاندارد VGA)
۱ GND
۲ همگام ساز عمودی
۳ همگام ساز افقی
۴ GND پین داده‌های رنگ قرمز
۵ پین داده‌های مربوط به رنگ قرمز
۶ GND پین داده‌های رنگ سبز
۷ پین داده‌های مربوط به رنگ سبز
۸ VCC ولتاژ +۵ ولت
۹ پین داده‌های مربوط به رنگ آبی
۱۰ داده‌های DDC
۱۱ کلاک DDC
۱۲ GND
۱۳ شناسایی کابل
۱۴ GND پین داده‌های رنگ آبی

اتصالات نر و ماده VGA:

همه کابل های کامپیوتر دارای یک جنسیت خاص هستند که یا نر هستند و یا ماده.اتصالات کابل نر دارای برجستگی هستند اتصالات ماده نیز درست عکس این قضیه هست یعنی اینکه اتصالات کابل ماده دارای حفره هایی است که کابل نر به آن متصل میشود.در تصویر فوق شما دو نوع کابل VGA از نوع نر را مشاهده میکنید.پس نتیجه این شد که کابل ها اتصالات نر هستند و پورت ها یا اینترفیس ها اتصالات ماده میباشند.

تبدیل کننده های HDMI):VGA به DVI):

کانکتور های VGA و DVI و سایر کانکتور ها میتوانند با هم ترکیب شوند.اگر کامپبوتر شما مانیتوری داشته باشید که تنها VGA را پشتیبانی میکند اما شما کارت گرافیکی را تهیه کرده اید که اتصالات HDMI و DVI را پشیبانی میکنند.جای نگرانی وجود ندارد شما میتوانید با Convertor یا تبدیل کننده پورت VGA به پورت DVI و یا پورت HDMI این مشکل را حل کنید.در تصویر زیر یک مبدل HDMI به DVI را مشاهده میکنید.

انتخاب اینکه شما به کدام کانورتر یا مبدل نیاز داید میتواند کمی سردرگمتان کند.با مطالعه ادامه این مقاله شما از این سردرگمی خارج میشوید.

مبدل VGA – HDMI:

 مبدل VGA به HDMI چیزی است که شما نیاز به تبدیل سیگنال های VGA که از کامپیوتر شما خارج میشود به پورت HDMI که در مانیتور یا تلویزیون شما وجود دارد،نیاز دارید.اگر کامپیوتر شما از کارت گرافیکی با پورت VGA دارد و میخواهید برای ارسال تصاویر از کامپیوترتان به تلویزیون تان که از پورت HDMI پشتیبانی میکند استفاده کنید این مبدل به درد شما میخورد.برخی از مبدل های VGA به HDMI دارای کانکتور USB هم هستند که برای انتقال صوت بکار میروند زیرا VGA توانایی انتقال صوت را ندارد.در تصویر فوق یک نمونه از مبدل VGA به HDMI را مجهز به کانکتور USB مشاهده میکنید.و چنانچه از مقاله قبل که راجع به HDMI مفصل صحبت کردیم بخاط دارید HDMI توانایی انتقال صوت و تصویر را همزمان با خود دارد.
اما مبدل HDMI به VGA درست برعکس این مبدل است یعنی مانند شکل زیر شما میخواهید تصویری را به همراه صوت از یک لپتاپ که از HDMI پشتیبانی میکند به یک مانیتور دیگر یا هر دستگاهی که از پورت VGA پشتیبانی میکند ارسال کنید به کار میرود.از آن جایی که HDMI جدیدتر از VGA است این کانکتور در مواقعی که میخواهید دستگاه های پیشرفته تر را به دستگاه های قدیمی برای نمایش تصاویر استفاده کنید میتواند مفید باشد.قیمت این مبدل ها حدود ۲۵ دلار آمریکا میباشد.

مبدل VGA – DVI:

همانطور که حدس میزنید مبدل DVI به VGA برای اتصال کارت گرافیک هایی که از پورت DVI پشتیبانی میکنند به دستگاه هایی نظیر مانیتور و سایر دستگاه ها که از VGA پشتیبانی میکنند مورد استفاده قرار میگیرد.مبدل های DVI به VGA معمولا مبدل اتصالات DVI نر به VGA ماده هستند.به این معنی که یک کابل DVI از کارت گرافیک شما به پورت DVI موجود در مبدل وصل میشود و یک کابل VGA از مانیتوری که از VGA پشتیبانی میکند به پورت VGA موجود در این مبدل متصل میشود.این نوع از مبدل ها که یک نمونه از آن را در تصویر فوق مشاهده میکنید به آسانی یافت میشوند و چندان هم گران قیمت نیستند.قیمت این مبدل ها حدود ۳۲ دلار آمریکا میباشد.
مبدل VGA به DVI نیز وجود دارد اما کمی نسبت به مبدل DVI به VGA گرانتر است و به ندرت یافت میشود.از این مبدل برای انتقال تصاویر از یک کارت گرافیک VGA به مانیتور DVI استفاده میشود.در تصویر زیر یک نمونه از مبدل VGA به DVI را مشاهده میکنید.

 

مبدل های DVI به VGA برای تبدیل سیگنال های دیجیتال به آنالوگ استفاده میشود که در این مبدل هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال حمل میشود.VGA تنها سیگنال آنالوگ را حمل میکند پس مبدل VGA به DVI نیازمند تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال میباشد.به همین علت است که مبدل VGA به DVI از مبدل DVI به VGA گران تر هستند.ارتقاء دادن کارت گرافیک خود به مراتب کم هزینه تر از خرید مبدل VGA به DVI میباشد.

کمی بیشتر درباره مبدل های VGA:

برخی از مبدل های VGA نیازمند داشتن یک کابل VGA علاوه بر داشتن یک مبدل است.برخی چیز ها را هنگام خرید این مبدل ها در ذهن داشته باشید.برای مثال همانطور که عرض کردیم مبدل HDMI به VGA وجود دارد.شما برای اینکه بتوانید بین دستگاه HDMI و VGA ارتباط برقرار کنید باید یک کابل VGA داشته باشید که یک سر آن به مانیتور یا هر چیز دیگر خورده است و یک طرف کانکتور آن به مبدل HDMI به VGA وصل میشود.

VGA در مقایسه با Mini-VGA:

با وجود استاندارد VGA ممکن است برخی از لپتاپ ها و یا سایر دستگاه ها از پورت mini-VGA پشتیبانی کنند اگر چه این استانداردی برای VGA نمیباشد ولی با این حال بعضا مورد استفاده قرار میگیرد.در تصویر فوق یک مبدل Mini-VGA به VGA را مشاهده میکنید.پورت Mini-VGA بیشتر از اینکه شبیه به پورت VGA باشد شبیه به پورت USB است!

از آنجا که DVI جایگزین VGA شد ، Mini-VGA هم رفته رفته جایگزین استاندارد VGA شد و امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.