راهنمای خرید هارد دیسک

راهنمای خرید هارد دیسک داخلی یا اینترنال کامپیوتر و لپتاپ و فاکتورها و موارد مهمی که در خرید هارد، باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

هارد دیسک‌های اینترنال یا داخلی، همان حافظه‌های جانبی‌ای هستند که در داخل کیس یا لپتاپ شما وجود داشته و همه فایل‌ها و برنامه‌ها بر روی آن ذخیره می‌شوند.

هزینه و قیمت کم و سرعت نسبتاً زیاد هارد‌های اینترنال از مزایای آن و مقاومت کم آن‌ها در برابر شرایط محیطی (مانند ضربات) و احتمال از دست رفتن داده‌های نوشته شده از جمله معایب هاردهای اینترنال شناخته می‌شود. با این حال این هارد دیسک‌ها به عنوان پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین حافظه‌های جانبی شناخته شده و بهترین حافظه برای ذخیره داده‌های عادی به حساب می‌آید.

پست‌های مرتبط:

هارد دیسک چیست و چگونه کار می‌کند؟

راهنمای خرید هارد اکسترنال یا خارجی

معیارهای مهم در خرید هارد دیسک

خرید هارد اینترنال (Internal HDD) ممکن است برای برخی از کاربران کمی مشکل باشد و دلیلش هم آشنا نبودن آن‌ها با فاکتورها و معیارهای مهمی است که در هنگام خرید هارد باید به آن‌ها توجه کنند و نکات قابل ذکری که باید در نظر داشته باشند. در این قسمت به مهمترین معیارها و نکاتی که هنگام خرید هارد داخلی یا اینترنال باید در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

نوع و ابعاد هارد

هارد دیسک‌ها در انواع مختلف سایزها و اندازه‌ها به بازار عرضه می‌شوند که ممکن است مصرف انرژی، حافظه کش و … متفاوتی داشته باشند. اولین فاکتوری که باید هنگام خرید هارد در نظر داشته باشید، نوع و اندازه آن است که عبارت اند از:

۳.۵ اینچی

این هارد دیسک‌ها اغلب در کامپیوترهای شخصی دسکتاپ (Desktop PC) استفاده می‌شوند. به عبارت ساده تر، همان هاردهایی که در داخل کیس‌ها استفاده می‌کنیم، اغلب از نوع ۳.۵ اینچی هستند. طول این هاردها ۱۴۶ میلیمتر، عرضشان ۱۰۱.۶ میلیمتر و ارتفاعشان در دو اندازه ۱۹ یا ۲۵.۴ میلیمتری در دسترس هستند.

اگر هاردی برای کامپیوتر رومیزی خود می‌خواهید، اگرچه از نوع ۲.۵ اینچی نیز می‌توانید استفاده کنید، بهتر است نوع ۳.۵ اینچی را در نظر داشته باشید.

۲.۵ اینچی

این هارد دیسک‌ها معمولاً در لپتاپ‌ها و نوت بوک‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین اگر قصد تغییر و ارتقاء هارد لپتاپ را داشته باشید، نوع ۲.۵ اینچی را انتخاب کنید. این هاردها با طول ۱۰۰ میلیمتر، عرض ۶۹.۸۵ میلیمتر و ارتفاع در شش اندازه ۵ یا ۷ یا ۹.۵ یا ۱۲.۵ یا ۱۵ یا ۱۹ میلیمتری در دسترس است.

هارد دیسک

انواع دیگری نیز نظیر هاردهای ۱.۸ اینچی وجود دارد که برای مقاصد گوناگونی ساخته می‌شوند. با این حال دو نوع رایج آن همان ۳.۵ و ۲.۵ اینچی است.

 

چه تازه کار با یک دستگاه اندرویدی را شروع کرده باشید و چه بخواهید ویژگی های بیشتری از دستگاه خود را کشف کنید، این مجموعه به شما نشان می دهد که چطور از حداکثر قابلیت های موجود در گوشی یا تبلت اندرویدی خود بهره مند شوید. به دن گوکن، نویسنده مشهور مجموعه کتاب های For dummies، برای مروری جامع سیستم عامل اندروید بپیوندید تا به سرعت و مهارت کار با آن برسید. در این دوره ابتدا کار با صفحه لمسی و دیگر کارکردهای اصلی را فرا می گیرید. در ادامه نحوه اضافه کردن و مدیریت حساب ها و شخصی سازی دستگاه تان را یاد می گیرید. در مرحله بعدی استفاده از تمام قابلیت های دستگاه، مدیریت مخاطبین، ارسال و دریافت ایمیل، پیام کوتاه، و تماس تصویری را خواهید دید. سپس برنامه ریزی قرارها و برنامه های کاری، دانلود و استفاده از اپلیکیشین ها از طریق گوگل پلی، مرور در وب، و روش های مختلف ثبت تصاویر و فیلم ها با دوربین را یاد می گیرید. در پایان، نکاتی درمورد نگهداری از دستگاه و همچنین به اشتراک گذاری فایل ها و سینک کردن آن با حساب های اینترنتی آموزش داده شده است.

فهرست عناوین این دوره آموزشی :

مقدمه
خوش آمد گویی
آنچه قبل از تماشای این دوره باید بدانید


1. عملیات پایه در اندروید
پویش دستگاه اندرویدی
مهارت در کار با صفحه لمسی
درک صفحه هوم اسکرین
وارد نمودن متن
ویرایش متن

2. شخصی سازی و پیکره بندی دستگاه
مدیریت حساب ها
شخصی سازی هوم اسکرین
برقراری اتصال Wi-Fi
اتصال از طریق بلوتوث
تنظیم قفل صفحه
3. مدیریت اپلکیشین ها
اپلکیشین چیست؟
پویش در کشوی apps
خرید از Google play store
مدیریت اپلیکیشین های دستگاه

4. استفاده از دفترچه تلفن
پویش در فهرست مخاطبین
ایجاد یک کانتکت
ویرایش یک کانتکت
مدیریت دفترچه تلفن

5. تنظیم و استفاده از ایمیل
پیکره بندی حسابهای ایمیل شما
خواندن و پاسخ دادن به ایمیل
ایجاد یک پیام جدید
پیوست تصویر به ایمیل
مدیریت ایمیل ها

6. ارتباط تلفنی
مکالمه با تلفن
مکالمه با چند نفر
مهارت بیشتر در بخش مکالمه
دسترسی به پیام صوتی

7. چت متنی، صوتی و تصویری
پیام کوتاه
کار با برنامه Google Hangouts
گفتگو با سراسر دنیا از طریق Skype

8. وب گردی
پویش در وب
استفاده از تب ها و پنجره های متعدد
مدیریت بوکمارک ها
تنظیمات امنیتی وب

9. به دوربین لبخند بزنید
عکس برداری
فیلم برداری
بررسی روش های تصویربرداری
مدیریت تصاویر
به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم ها

10. از اینجا به هرکجا با برنامه Maps
گردش در جهان با برنامه Maps
یافتن افراد، مکان ها و اشیاء
هدایت در مسیر

11. برنامه ریزی کارهای روزانه
مرور قرارملاقات ها در برنامه Calendar
ثبت یک رویداد جدید
تنظیم تایمر و زنگ ساعت

12. ذخیره، سینک و به اشتراک گذاری
کار با حافظه های خارجی
انتقال فایل
بررسی ذخیره سازی در اندروید
به اشتراک گذاری اینترنت موبایل

13. رفع برخی از ایرادات دستگاه
مشکلات و راه حل ها
افزایش طول عمر باطری
مدیریت مصرف اینترنت

More information

Add to cart

ظرفیت هارد

همه هارد دیسک‌ها یک ظرفیت مشخص دارند؛ از چند مگابایت گرفته تا چند صد گیگابایت و حتی چند ترابایت. ظرفیت هاردی که می‌خواهید بخرید به خود شما و نیازتان بستگی دارد. اگر مطمئن هستید که بیشتر از ۱ ترابایت از حافظه آن استفاده نخواهید کرد، لازم نیست پولتان را برای هاردی با حجم بیشتر صرف کنید بجای آن می‌توانید بر روی معیارهای دیگر تمرکز کنید.

معمولاً یک هارد با حجم ۱ ترابایت نیاز کاربران عادی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. اگر قرار نیست فایل‌های زیادی را بر روی هارد نگه دارید، حجم ۱ ترابایت می‌تواند برای شما مناسب باشد. با این حال همانطور که گفته شد، این معیار به خود شما بستگی دارد.

اگر با واحدهای حافظه و حجمشان آشنایی ندارید، می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

واحد مخفف معادل معادل (بایت)
یک بیت بیت (Bit) (کوچکترین واحد حافظه) b
یک بایت (Byte) B ۸ بیت ۱ بایت
یک کیلوبایت (KiloByte) KB ۱۰۰۰ بایت ۱۰۰۰ بایت
یک مگابایت (MegaByte) MB ۱۰۰۰ کیلوبایت ۱۰۰۰۰۰۰ بایت
یک گیگابایت (GigaByte) GB ۱۰۰۰ مگابایت ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بایت
یک ترابایت (TeraByte) TB ۱۰۰۰ گیگابایت ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بایت

نکته: در مباحث کامپیوتری هر واحد بزرگتر برابر ۱۰۲۴ واحد قبلی است با این حال در بین عموم برابر ۱۰۰۰ واحد در نظر گرفته می‌شود.

سرعت چرخش هارد

یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده سرعت خواندن / نوشتن هارد دیسک، سرعت چرخش صفحات درون آن است. سرعت آن بر اساس تعداد چرخش در دقیقه (RPM) مشخص می‌شود. هرچه سرعت چرخش هارد بیشتر باشد، تاخیر دسترسی به داده‌ها نیز کمتر می‌شود چون چرخیدن صفحات است که سکتور داده‌ها را زیر هد خواندن/نوشتن قرار می‌دهد.

سرعت چرخش هاردهای عادی از ۴۸۰۰rpm گرفته تا ۱۵۰۰۰rpm است. در بازار معمولاً انواع ۵۴۰۰rpm و ۷۲۰۰rpm یافت می‌شود. در جدول زیر که از ویکی‌پدیا برداشته شده است، می‌توانید تاخیر متوسط برای دستیابی به داده‌ها را در سرعت‌های مختلف مشاهده کنید:

سرعت چرخش صفحات
(دور در دقیقه – RPM)
تاخیر متوسط
[میلی‌ثانیه – ms]
۱۵,۰۰۰ ۲
۱۰,۰۰۰ ۳
۷,۲۰۰ ۴.۱۶
۵,۴۰۰ ۵.۵۵
۴,۸۰۰ ۶.۲۵

برای کاربران عادی هاردی با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه مناسب است. اگر به سرعت بیشتری نیاز داشته قاعدتاً باید پول بیشتری خرج کنید! این سرعت در مشخصات هارد خریداری شده یا بر روی خود هارد نوشته می‌شود.

رابط یا درگاه هارد

رابط یا درگاه هارد دیسک همان قسمتی از هارد است که با استفاده از کابل مخصوصی، هارد را به مادربورد متصل کرده و امکان خواندن اطلاعات از روی هارد یا نوشتن اطلاعات بر روی آن را به کاربر می‌دهد. انواع رایج رابط‌های هارد دیسک عبارت اند از:

SATA

SATA مخفف Serial ATA بوده و درگاهی است که اطلاعات به صورت سریال (پشت سر هم) منتقل می‌شوند. حداکثر سرعت انتقال (نه لزوماً سرعت خواندن/نوشتن خود هارد) رابط ساتا برابر ۱۵۰ مگابایت در هر ثانیه (۱۵۰MB/s) است. اگر مادربورد شما رابط ساتا داشته باشد، حتماً هاردی با همین رابط بخرید!

رابط ساتا SATA هارد

IDE یا ATA یا PATA

نام‌هایی مثل IDE و ATA و PATA اغلب به رابطی قدیمی اشاره دارند که نحوه انتفال داده در آن به صورت موازی (در کنار یکدیگر) است. البته جای ذکر است که استفاده از لفظ PATA یا ATA برای این رابط صحیح ترین مورد است. حداکثر سرعت انتقال (نه لزوماً سرعت خواندن/نوشتن خود هارد) رابط پاتا یا آی‌دی‌ای یا آتا با توجه به نسل‌های مختلف آن از ۸.۳ مگابایت در هر ثانیه (۱۵۰MB/s) تا ۱۰۰ مگابایت در ثانیه (۱۰۰MB/s) است. اگر مادربورد شما رابط SATA نداشته باشد و بجای آن رابط IDE/ATA/PATA داشته باشد، به ناچار باید هاردی دارای این رابط را خریداری کنید.

رابط IDE ATA PATA هارد

نکات دیگر

نکات دیگری نیز وجود دارد که در هنگام خرید هارد بهتر است به آن‌ها دقت کنید:

میزان مصرف انرژی هارد حتماً به اندازه‌ای باشد که منبع تغذیه کامپیوتر یا لپتاپ بتواند آن را تامین کند.

هاردی که می‌خرید بهتر است از قابلیت S.M.A.R.T پشتیبانی کند (که معمولاً این قابلیت را دارند) تا اشکال یابی هارد در آینده ساده تر باشد.

هارد شرکت‌های مختلف درصد خرابی متفاوتی نسبت به شرکت‌های دیگر دارند که به HDD Failure Rate معروف است. با توجه به آمار هاردهای شرکت Toshiba و بعد Seagate در مقایسه با Western digital و HGST درصد خرابی بیشتری دارند. بعد از این دو وسترن دیجیتال و در نهایت اچ‌جی‌اس‌تی قرار دارد. البته مقایسه در لینک آورده شده فقط بین این چهار شرکت انجام شده است.

هارد درایوها یک حافظه به نام کش داخلی (Cache) یا همان بافر (Buffer) دارند که به عنوان یک حافظه موقتی بین صفحات هارد دیسک و کامپیوتر عمل می‌کنند. داده‌ها ابتدا در حافظه بافر یا کش ذخیره می‌شوند سپس یکجا به کامپیوتر فرستاده می‌شوند. در این حالت، سرعت خواندن / نوشتن هدها در بالاترین سرعت خواهد بود. کش هارد دیسک‌ها بین ۸ تا ۱۲۸ گیگ و کش درایوهای حالت جامد تا ۱ گیگابایت نیز است. با این که کش جزو آخرین معیارهاست و تفاوت ناچیزی در سرعت خواهد داشت، به عنوان یک نکته قابل ذکر است.

One thought on “راهنمای خرید هارد دیسک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.